[Commercial Review] Superbowl: Budweiser, SoFi, GoDaddy

  • Bureaus
  • 17 feb 2016 @ 11:01
  • Link
  • Machiel Verkuyl
    Machiel Verkuyl

    strategy director
    Initiative
  • TelevisieMediabureauReclameCommercials

Een merk bestaat in onze hoofden uit een set aan associaties die we erbij hebben. Stevig verankerd, slechts langzaam te veranderen. Reclame probeert dan, met een onderzoeksrapport van de 0-meting, steeds beetje bij beetje het merk te schuiven naar de set waarden waarvan de marketeer weet dat het ’t meeste toekomst heeft. Dat lijkt zelfs wel een beetje op een wetenschappelijk proces. Maar dat is het niet. Het is namelijk óók een kunst om reclame te maken.

Budweiser laat dat met de Superbowl 50 spot mooi zien. In de afgelopen paar jaar is het merk vooral geassocieerd met paarden & puppies. Hoe kom je daar los van? Bud durft het aan om te staan voor wat ze als merk niet zijn. Pure horror voor de marketeers. Geen enkele imagostatement die de rapportage lekker overleeft.

Wat mij betreft een geslaagde manier om het stof te blazen van een merk dat onder vuur ligt van de longtail aan speciale hippe drankjes en wilde biervarianten. Beste commentaar op de video: de commercial is beter dan het eigenlijke product. Maar hey, smaken verschillen.  

</p> <p><iframe allowtransparency='true' class='VmgSlideinOnStart VmgIframe ' frameborder='0' height='0' id='VmgIframe379225175458722892' marginheight='0' marginwidth='0' name='VmgIframe379225175458722892' scrolling='no' src='about:blank' style=' position: relative; margin-top:0px;margin-bottom:0px;margin-left:0px;margin-right:0px; width:100%; z-index:9 ' width='100%'/></p> <h3><span lang='NL'>SoFi – Great loans for great people</span><span style='font-size: 12px;'> </span></h3> <p>Banken hebben de de afgelopen jaren veel moeite gestoken in het politiek correct verpakken van de boodschappen die ze hebben. Prima als je in ‘legal’ werkt, maar niet zo prima als je probeert met consumenten te communiceren. Nu SoFi. Zij zijn bikkelhard. Wijzen mensen in de commercial al af. Heerlijk. Want eerlijk: dat is precies wat er gebeurt. Een bank schat voordat ze je een lening geven in of ze dat geld terug gaan zien. En dat is nodig, gezond en waardevol voor iedereen. Best verfrissend daarom dat een bank dat gewoon eerlijk tegen je zegt. Ik zou heel graag willen zien wat dat doet voor hun rendement op leningen. Het zou wel eens precies de klanten kunnen opleveren die je als bank wél wil.</p> <p><iframe frameborder='0' height='304' src='https://www.youtube.com/embed/ASRvhxuKr_k' width='540'/></p> <h3><span lang='NL'>GoDaddy</span></h3> <p>De winnaar van de Superbowl 50 reclamewedloop? GoDaddy. Schitterend door afwezigheid. De (online) schrijvende pers lust er wel brood van, zo’n voormalig disruptor-brand dat plots z’n 40 miljoen dollar in de zak houdt. Heeft het merk zich vorig jaar gestoten aan de parodie op Budweiser? Nee. Het is simpelweg gaan focussen op getargete, online marketing voor alle landen. Kijk maar eens op hun YouYube kanaal: van het instellen van Outlook op de Mac tot hoe een DNS server eigenlijk werkt. Ze doen wat ze altijd al hadden moeten doen: hun (toekomstige) klanten maximaal bedienen. Inclusief een lekker Amerikaans manifesto. Kick ass. Goed hoor.</p> <p><iframe frameborder='0' height='304' src='https://www.youtube.com/embed/zZGtc7Jaqy0' width='540'/></p> <p><a data-cke-saved-href='http://www.nederlandsmedianieuws.nl/columns/columnisten/machiel-verkuyl.html' href='http://www.nederlandsmedianieuws.nl/columns/columnisten/machiel-verkuyl.html' target='_blank'><strong>Machiel Verkuyl</strong></a> is strategy director bij <a data-cke-saved-href='http://www.initiative.nl/' href='http://www.initiative.nl/' target='_blank'><strong>Initiative</strong></a><br/> <strong><a data-cke-saved-href='http://www.twitter.com/machiel' href='http://www.twitter.com/machiel' target='_blank'>www.twitter.com/machiel</a></strong><br/> <a data-cke-saved-href='http://www.initiative.nl/' href='http://www.initiative.nl/' target='_blank'><strong>www.initiative.nl</strong></a></p>

SoFi – Great loans for great people 

Banken hebben de de afgelopen jaren veel moeite gestoken in het politiek correct verpakken van de boodschappen die ze hebben. Prima als je in ‘legal’ werkt, maar niet zo prima als je probeert met consumenten te communiceren. Nu SoFi. Zij zijn bikkelhard. Wijzen mensen in de commercial al af. Heerlijk. Want eerlijk: dat is precies wat er gebeurt. Een bank schat voordat ze je een lening geven in of ze dat geld terug gaan zien. En dat is nodig, gezond en waardevol voor iedereen. Best verfrissend daarom dat een bank dat gewoon eerlijk tegen je zegt. Ik zou heel graag willen zien wat dat doet voor hun rendement op leningen. Het zou wel eens precies de klanten kunnen opleveren die je als bank wél wil.

</p> <h3><span lang='NL'>GoDaddy</span></h3> <p>De winnaar van de Superbowl 50 reclamewedloop? GoDaddy. Schitterend door afwezigheid. De (online) schrijvende pers lust er wel brood van, zo’n voormalig disruptor-brand dat plots z’n 40 miljoen dollar in de zak houdt. Heeft het merk zich vorig jaar gestoten aan de parodie op Budweiser? Nee. Het is simpelweg gaan focussen op getargete, online marketing voor alle landen. Kijk maar eens op hun YouYube kanaal: van het instellen van Outlook op de Mac tot hoe een DNS server eigenlijk werkt. Ze doen wat ze altijd al hadden moeten doen: hun (toekomstige) klanten maximaal bedienen. Inclusief een lekker Amerikaans manifesto. Kick ass. Goed hoor.</p> <p><iframe frameborder='0' height='304' src='https://www.youtube.com/embed/zZGtc7Jaqy0' width='540'/></p> <p><a data-cke-saved-href='http://www.nederlandsmedianieuws.nl/columns/columnisten/machiel-verkuyl.html' href='http://www.nederlandsmedianieuws.nl/columns/columnisten/machiel-verkuyl.html' target='_blank'><strong>Machiel Verkuyl</strong></a> is strategy director bij <a data-cke-saved-href='http://www.initiative.nl/' href='http://www.initiative.nl/' target='_blank'><strong>Initiative</strong></a><br/> <a data-cke-saved-href='http://www.initiative.nl/' href='http://www.initiative.nl/' target='_blank'><strong>www.initiative.nl</strong></a></p>

Machiel Verkuyl

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken